Nursing students` knowledge about violence against women perpetrated by intimate partners: an integrative review

Authors

  • Liege Gonçalves Cassenote Universidade Federal de Santa Maria
  • Etiane de Oliveira Freitas Universidade Federal de Santa Maria
  • Cléton Salbego Universidade Federal de Santa Maria
  • Jennifer Aguilar Leocádio de Menezes Universidade Federal de Santa Maria
  • Bárbara Mendonça Siqueira Universidade Federal de Santa Maria

Keywords:

Continuing education in health, Health professionals, Hospitals

Abstract

Objective: to map the characteristics and trends of Brazilian postgraduate scientific production on continuing health education interventions aimed at healthcare professionals in the hospital setting. Method: a systematic narrative literature review was conducted in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations in June 2024. The Zotero and Rayyan reference managers were used for data organization and analysis. Results: the final analysis included 14 studies, consisting of two doctoral theses and 12 master’s dissertations. A predominance of interventions based on Clinical and/or Realistic Simulations (21.5%) was identified, followed by Cooperation Meetings and/or Workshops (14.4%) and the development of Guiding Matrices (14.4%). Other identified strategies included an Educational Program, a Distance Learning course, a Performance Assessment Instrument, a Serial Album, an Educational Portal, the bimodal teaching method, and a set of educational actions involving online lectures, in-person discussion groups, and the development of a Standard Operating Procedure. Final considerations: the study highlighted challenges and gaps to be explored in future research, as well as emerging trends in the development of interventions aimed at training healthcare professionals in the hospital setting.

Author Biographies

Liege Gonçalves Cassenote, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Enfermagem
Instituição de formação: Universidade Federal de Santa Maria
Endereço: (Santa Maria – Rio Grande do Sul, Brasil)
Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0833-4016

Etiane de Oliveira Freitas, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorado em Enfermagem
Instituição de formação: Universidade Federal de Santa Maria
Endereço: (Santa Maria – Rio Grande do Sul, Brasil)
Orcid: https://orcid.org/0000-0002-8589-2524

Cléton Salbego, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorado emEnfermagem
Instituição de formação: Universidade Federal de Santa Maria
Endereço: (Santa Maria – Rio Grande do Sul, Brasil)
Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3734-9970

Jennifer Aguilar Leocádio de Menezes, Universidade Federal de Santa Maria

Mestrado em Enfermagem
Instituição de formação: Universidade Federal de Santa Maria
Endereço: (Santa Maria – Rio Grande do Sul, Brasil)
Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3454-3698

Bárbara Mendonça Siqueira, Universidade Federal de Santa Maria

Enfermeira
Instituição de formação: Universidade Federal de Santa Maria
Endereço: (Santa Maria – Rio Grande do Sul, Brasil)
Orcid: https://orcid.org/0009-0007-2741-4456

References

Nogueira DL, Sousa MS, Dias MSA, Pinto VPT, Lindsay AC, Machado MMT. Educação em Saúde e na Saúde: conceitos, pressupostos e abordagens teóricas. Sanare. 2022;21(2):101-109.

Nespoli G, Ribeiro VMB. Discourses that form knowledge: an analysis of the theoretical and methodological conceptions that guide the educational material for the training of facilitators of Continuing Education in Health. Interface - Comunic Saude Educ [Internet]. 2011 [cited 2024 jun 26];15(39):985-996. Available from: https://www.scielo.br/j/icse/a/NjjxrwVWSS3GxX3fZdxjS3t/?format=pdf

Ministério da Saúde (BR). Portaria nº 198/GM em 13 de fevereiro de 2004. Institui a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde como estratégia do Sistema Único de Saúde para a formação e o desenvolvimento de trabalhadores para o setor e dá outras providências. Diário Oficial da União 13 fev 2004; Seção 1. Disponível em: https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/imagem/1832.pdf

Marques FRV, Barbosa CC, Carvalho VS, Silva RR, Vale VHA, Sousa JPN, et al. Os desafios da gestão hospitalar no Sistema Único de Saúde (SUS) no Brasil. Journal of Business and Management [Internet]. 2024 [acesso em 28 jul 2024];26(4):51-56. Disponível em: https://www.iosrjournals.org/iosr-jbm/papers/Vol26-issue4/Ser-1/E2604015156.pdf

Arksey H, O'Malley L. Scoping studies: towards a methodological framework. Int J Soc Res Methodol [Internet]. 2005 [cited 2024 may 25];8:19–32. Available from: https://doi.org/10.1080/1364557032000119616

Levac D, Colquhoun H, O’Brien KK. Scoping studies: advancing the methodology. Implementation Science [Internet]. 2010 [cited 2024 may 25];5:69. Available from: https://doi.org/10.1186/1748-5908-5-69

Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ [Internet]. 2021 [cited 2024 may 19];372:n71. Available from: https://doi.org/10.1136/bmj.n71

Conselho Federal de Enfermagem (Brasil). Quantitativo de Profissionais por região [Internet]. Brasília, DF: Cofen; 2023 [acesso em 28 out 2023]. Disponível em: https://descentralizacao.cofen.gov.br/sistema_SC/grid_resumo_quantitativo_profissional_externo/grid_resumo_quantitativo_profissional_externo.php

Carvalho ECC. A look at the non-technical skills of nurses: Simulation contributions. Rev Latino-Am Enfermagem [Internet]. 2016 dez [cited 2024 may];24:e2791. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.0000.2791

Knapik J, Fernandes BHR Sales SS. Modelos de Gestão por Competências: um estudo longitudinal em uma empresa automobilística. Rev Psicol Organ Trab [Internet]. 2020 [acesso em 20 de abril 2024];20(3):1122-1131. Disponível em: https://doi.org/10.17652/rpot/2020.3.19713

Li H, et al. O conhecimento tácito é articulado à prática profissional e difundido como conhecimento corporativo, a fim de suscitar sentido (sensemaking) e instigar a construção do conhecimento individual. J Profess 2018; 8(2):123-135.

Ministério da Saúde (BR). Resolução nº 737, de 01 de fevereiro de 2024. Dispõe sobre a composição e o funcionamento da Câmara Técnica da Comissão Intersetorial de Recursos Humanos e Relações de Trabalho (CT/CIRHRT), e as atribuições dos seus membros. Diário Oficial da União 04 mar 2024;Seção 1.

Salbego C; Nietsche EA. Praxis Model for Technology Development: a participatory approach. Rev Esc Enferm USP. 2023;57:e20230041.

Tomelin NB; Rausch RB; Muller AJ. A decolonialidade no pensamento freiriano: o círculo de cultura como espaço crítico, criativo e libertador. Educação Temática Digital. 2024;26: e023021.

Boquião APSS, Almeida BC, Silva LGR, Peres RS, Grincenkov FRS. Educação Interprofissional em Saúde: revisão Integrativa da Literatura Brasileira (2008-2018). Rev Psicol Saúde. 2020;12(4):125-139.

Ribeiro AA, Giviziez CR, Coimbra EAR, Santos JDD, Pontes JEM, Luz NF, et al. Interprofissionalidade na atenção primária: intencionalidades das equipes versus realidade do processo de trabalho. Esc Anna Nery. 2022; 26:e20210141.

Torlig EGS, Resende Junior PC, Fujihara RK, Montezano L, Demo G. Proposta de Validação para Instrumentos de Pesquisa Qualitativa (Vali-Quali). Administração: Ensino e Pesquisa. 2022;23(1):5–31.

Corrêa BLMALC, Santana RF, Rocha GS, Bandeira TM, Carmo TG, Carvalho ACS. Melhoria de qualidade no paradigma da ciência da implementação em programas profissionais: revisão de escopo. Rev Gaúcha Enferm. 2023;44:e20220159.

Published

2025-08-03

How to Cite

Cassenote, L. G., Freitas, E. de O., Salbego, C., Menezes, J. A. L. de, & Siqueira, B. M. (2025). Nursing students` knowledge about violence against women perpetrated by intimate partners: an integrative review. Revista Educação, Meio Ambiente E Saúde, 15, 01–15. Retrieved from https://www.remas.faculdadedofuturo.edu.br/remas/article/view/71

Issue

Section

Artigo de Pesquisa

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.